Vyhľadať
Close this search box.
blog-smondrkova

Ivana Šmondrková: Technológia sa neustále mení, priebežné vzdelávanie je kľúčové

Ponúkame vám ďalší z rozhovorov v našej komunite na Discorde, tentokrát s Ivanou Šmondrkovou zo spoločnosti Microsoft. Dozviete sa v ňom, čo Ivanu priviedlo do IT, prečo ju najviac bavia práve dáta, ako aj kde hľadá vo svojej práci inšpiráciu.

Ivana Šmondrková pracuje ako špecialistka na Azure Data & AI Sales v Microsofte. V IT oblasti pracuje už viac ako 13 rokov. Špecializuje sa na predaj a poskytovanie cloudových IT riešení v oblasti modernizácie dát, analytiky a umelej inteligencie.

 

Bolo IT prostredie pre teba vždy jasná voľba, alebo si zvažovala pre seba inú budúcnosť?

Čo sa týka IT prostredia a práce v IT, tak možno to bude prekvapivé, ale vôbec som o tejto možnosti na začiatku svojej kariéry neuvažovala.  Na vysokej škole som študovala právo a vždy som sa chcela venovať právnickej praxi. Dokonca som si urobila aj rigoróznu prácu a bola pripravená začať prax v advokátskej kancelárii.

V predposlednom ročníku som si hľadala brigádu alebo prácu na čiastočný úväzok a tak som sa ocitla na IT vo veľkej korporácii. Začala som na úplne vstupnej pozícii tzv. ticket dispatcher v tíme na podporu SAP technológie. Len pre zaujímavosť, keď som išla na pohovor, musela som si prečítať, čo to ten SAP vlastne je. Postupne som menila pozície, ale vždy ma to najviac ťahalo smerom k dátam a automatizácii.

To asi bolo celkom rušné obdobie. Ako si zvládala nové informácie? Vzdelávala si sa sama, v práci, alebo si využívala kurzy?

Bolo to rušné obdobie. Vzdelávala som sa najmä v práci. Využívala som kurzy, ktoré boli dostupné v rámci rôznych programov, a potom informácie od kolegov. Vždy som bola ten typ, ktorý sa nebojí opýtať, ak niečomu nerozumie. V podstate sa človek učí stále, aj v súčasnosti sa pravidelne, na dennej báze dodatočne vzdelávam. Technológia sa mení a stále pribúdajú nové funkcionality. Vzdelávanie je teda naozaj kľúčové a je potrebné vzdelávať sa priebežne.

Keby bolo rozhodnuté, že právo nie je tvoja cesta?

Rozhodla som sa asi po roku a pol, keď sa objavila príležitosť posunúť sa na inú pozíciu. Znamenala výrazný posun smerom k dátam a reportom. Bola to obrovská výzva naučiť sa novú technológiu, ale spätne som veľmi rada, že som to rozhodnutie urobila.

Do akej miery potrebuješ na tejto predajnej pozícii rozumieť technickej stránke predávanej služby? Zvládla by si byť napríklad súčasťou implementačného tímu?

Ide o technický predaj, čiže je potrebné, aby som rozumela technológii, ktorú zákazníkovi ponúkam, aby som správne vedela odporučiť, akú technológiu má použiť pre svoj biznis cieľ. Mám ale k dispozícii tím technických architektov, ktorí už vedia potom zákazníkovi konkrétne poradiť. Keď som nastupovala do Microsoftu, poznala som z celého Azure Data & AI portfólia asi dve služby a Power BI.

Čo sa ti na tvojej práci páči? Niekoho môžu dáta skôr odstrašiť.

Na svojej práci milujem to, že umožňujem zákazníkom využívať modernú technológiu na podporu ich obchodných rozhodnutí. Dáta sú všade okolo nás. Pokiaľ sa rozhodujeme bez toho, aby sme mali k dispozícii dáta, tak je to skôr o emócii a pocitoch. Pre zákazníkov je kľúčové rozhodovať sa kvalifikovane, číže na základe dát.

Sú nejaké kľúčové vlastnosti a zručnosti, ktoré sú dobrým predpokladom pre prácu s dátami?

Vo všeobecnosti je pre prácu s dátami dobré mať analytické myslenie a schopnosť čítať dáta. Samozrejme, toto sú veci, ktoré sa dajú naučiť za pochodu. Na obchodnej pozícii je kľúčové počúvať zákazníka a snažiť sa porozumieť jeho potrebám.

Ako sa ti pracuje v IT firmách? Čo ti v IT firmách vyhovuje a čo naopak by sa žiadalo zlepšiť?

V IT firmách pracujem vyše 13 rokov, číže som na to prostredie zvyknutá a neviem si momentálne predstaviť nejakú zmenu. Vyhovuje mi zázemie a podpora veľkej korporácie, ktorú zamestnanec má. Vyhovujú mi istoty, ktoré taká firma ponúka, a samozrejme skutočnosť, že aktuálna doba digitalizácie, automatizácie a inovácií vytvára veľký dopyt po zamestnancoch v IT  a zároveň konkurenciu na trhu. Pre zamestnanca to znamená, že má z čoho vyberať.

Zdá sa, že svet veľkých IT firiem ti sedí. Čo by si si vedela predstaviť ako bonus?

Samozrejme vždy sa nájdu veci, ktoré by bolo dobre zlepšiť, väčšina veľkých IT firiem však počúva hlas zamestnancov a pravidelne zbiera spätnú väzbu a snaží sa zlepšovať a posúvať vpred tak, aby zamestnanci boli spokojní a neboli motivovaní odchádzať.

Ako vyzerá tvoj bežný deň? Koľko času venuješ napríklad rôznym typom činností? Musíš aj cestovať?

Popravde, nemám úplné štandardné pracovné dni v zmysle, že pracujem od 8:00 do 17:00. Každý deň je iný a mojou prioritou je práca pre zákazníkov a stretávanie sa s nimi. Mám na starosti zákazníkov z Česka a Slovenska, čiže občas potrebujem vycestovať či už po Slovensku alebo do Čiech. Aj vďaka posledným dvom rokom ide však cestovanie trocha do úzadia. Zákazníci si zvykli na online priestor a veľa z nich preferuje prácu na diaľku. Aspoň raz za určitý čas je dobré stretnúť sa osobne, aby sme udržiavali sociálne väzby.

Čo sa týka konkrétnych aktivít, tak sa venujem príprave na stretnutia so zákazníkom, samotným stretnutiam a bude to znieť ako klišé, ale naozaj aj vzdelávaniu, a to predovšetkým samoštúdiu. Zúčastňujem sa aj rôznych kurzov, školení a webinárov. Každý scenár, ktorý so zákazníkom riešim, je iný, čiže vždy sa potrebujem nejako dovzdávať, načítať si bližšie informácie, či už technologické alebo obchodné. Príprava teda zaberie asi najväčší čas.

Ako vnímaš tému žien v IT? Podiel žien v IT firmách je stále malý. Pociťuješ to?

V posledných rokoch sa kladie veľký dôraz na to, aby bolo väčšie zastúpenie žien v IT. Microsoft je toho príkladom.  Je to nárast o 5% oproti minulému roku a ženy sú aj na manažérskych pozíciách. Čiže momentálne to až tak nepociťujem. Ale je pravdou, že u našich zákazníkov to tak nie je, čiže veľakrát sa mi stane, že som na stretnutí jediná žena. Čiže ešte stále je čo zlepšovať.

Ak by nejaká žena z našej komunity zvažovala podobnú kariérnu cestu ako ty, čo by si jej odporučila?

Určite by som poradila nebáť sa toho a nemať zbytočné predsudky voči práci v IT a voči obchodnej pozícii špeciálne. Už dávno to nie je len práca pre mužov. Ja som počas trinástich rokov vystriedala niekoľko pozícií a vždy to bola úplné iná práca. Dôležité je vedieť sa prispôsobiť danej situácii a byť cieľavedomá, na druhej strane neklásť na seba zbytočné veľké nároky, pretože potom môže byť človek sklamaný a rýchlo vyhorieť.

Keď som nastúpila do Microsoftu, bolo pre mňa v zásade všetko nové, nepoznala som všetky služby a technológie, nepoznala som Microsoft z pohľadu licencií, predaja, ani svojich zákazníkov a nemala som ani veľké skúsenosti s predajom. Na predošlej pozícii som bola skôr „solution architekt“, ktorý riešenie navrhne, ale komunikáciu so zákazníkom už robí človek zo predaja. Pre mňa bolo teda všetko kompletne nové.

Čo ti pomáha v práci nevyhorieť? Ako si nastavuješ work-life balance?

Tak toto je ešte stále pre mňa výzva – nastaviť si work-life balance. Občas sa mi to darí lepšie, občas horšie. Mám obdobia, keď naozaj pracujem veľa a potom to cítiť. Vo všeobecnosti sa snažím nepoužívať počítač a ani pracovný email večer po 18:00. A aspoň raz za kvartál si naplánovať predĺžený víkend niekde mimo domu.

Okrem toho aktívne využívam dáta. V Microsofte máme nástroje, ktoré napríklad merajú koľko emailov pošlem mimo pracovnej doby, alebo automaticky nastavujú focus time, čiže čas na intenzívnu prácu. To mi umožňuje pravidelne sledovať, aké sú moje pracovné návyky a následne ich upravovať podľa potreby. Napríklad som zistila, že väčšinu emailov čítam do 30 minút po tom, ako prídu. Znamená to, že sa neviem dostatočné sústrediť na svoju prácu, pretože pravidelne kontrolujem mailovú schránku. Zmenila som si teda notifikácie a upravila status v Teamsoch, takže sa lepšie sústredím a neskáčem z jednej práce na druhú. Takéto a podobné technické vychytávky pomáhajú využiť pracovný čas na 100% a potom sa lepšie manažuje aj work-life balance.

Ako vidíš svoju budúcnosť? Kam by si sa rada posunula, skúsila, alebo čo zmenila?

Popravde sa nepozerám až do nejakej ďalekej budúcnosti. Výhľadovo na niekoľko najbližších rokov by som ešte chcela ostať pri technickom predaji. Myslím si, že sa ešte mám kam posunúť a zlepšiť. Táto práca ma stále baví, neberiem ju ako rutinu. V momente, keď budem mat pocit, že ma práca nenapĺňa, alebo nie som šťastná, začnem pravdepodobne uvažovať, ako ďalej. Nateraz však určite chcem ostať pri modernej technológii, pri umelej inteligencii a ďalších technologických vychytávkach. Pretože svet sa tak rýchlo mení, že je úžasné byť pri tom a vidieť, ako postupne všetci nastupujú na smer digitalizácie. Vnímam prínos modernej technológie pre mojich zákazníkov a to je to najväčšie zadosťučinenie.

Čo pre teba technológia AI (umelá inteligencia) znamená a kde vidíš jej budúcnosť? Ako s ňou teraz prichádzaš do kontaktu?

AI (umelá inteligencia) je všade okolo nás. Keď si ráno zapíname mobil cez odtlačok prsta, keď platíme cez mobil, keď dostaneme email s nejakou ponukou, ktorá je nám ušitá na mieru, keď voláme na technickú podporu, alebo klikáme niečo na internete. Všade za tým je nejaká forma umelej inteligencie. Môže to znieť strašidelne, ale AI je tu pre nás, má nám zjednodušiť našu dennú prácu tak, aby sme sa mohli venovať podstatnejším veciam. Čiže ak sa technológia používa správne, tak je určite len na prospech.

Si technickou garantkou Azure Cupu. O čom je táto súťaž a kto sa môže prihlásiť?

Azure Cup je súťaž pre študentov a mladých ľudí. Jej cieľom je priblížiť modernú technológiu mladým a zároveň im dať možnosť si ju rovno otestovať na konkrétnych scenároch. Momentálne sa mení formát súťaže, číže prihlasovanie do nového ročníka ešte nie je spustené.