Nedostatočné financie? Asi nie
Európska únia nám poskytuje nemalé sumy na digitalizáciu Slovenska. Ako to už v našej krajine chodí, využijeme všetko. Len nie správne. Slovensko.sk hovorí samo za seba. 900 miliónov padlo do vrecka nejakému „skúsenému programátorovi”. Mnohé školy našli peniaze na nové počítače a notebooky, ale je mi ľúto tých, ktoré tieto peniaze ešte hľadajú. Vláda tie milióny za stránku radšej mohla investovať do školstva a možno by ten programátor (a teda aj naša národná stránka) aspoň stála za to.
Malý dôraz na informatiku a zastarané osnovy
Jedno vyplýva z toho druhého. Z nejakého dôvodu si Ministerstvo školstva nevšimlo svet okolo seba. Mobily, notebooky, tablety, počítače… to všetko používame každodenne. Už takmer neexistuje nič, čo by nebolo online.
Ale nie, načo by sme sa učili používať to správne a naučili sa aj to, čo stojí za samotným kliknutím alebo stránkou, na ktorej momentálne sme? Určite by bolo fajn napríklad vedieť, prečo padol daný server, nie potom len panikáriť a rýchlo bežať otravovať kamaráta, ktorý sa učil programovať vo svojom voľnom čase (a má na práci desať iných vecí). Ale dobre, učme sa teda osnovy z minulého desaťročia, pretože to bol jediný čas, keď si štát uvedomil potrebu vyučovania informatiky.
Tu sú tri problémy, ktoré neinformatizovaná spoločnosť nesie.
- Študenti nie sú dostatočne pripravení na prácu s technológiami
Slovensko nie je jediné, ktoré má s digitalizáciou problém, ale v rámci Európy sa rovno môžeme nazvať babičkami. No už aj u nás je ten čas, keď je práca s elektronickými zariadeniami nevyhnutnosťou. Lenže veľa ľudí zo staršej generácie (ale často aj z tej mladšej), nevie ani to, ako reštartovať počítač. Tu klesá efektivita, spomaľuje to aj ďalších ľudí, ktorí čakajú, kým daná osoba vykoná svoju prácu na elektronickom zariadení. Jednoducho naozaj nie je praktické, keď daný zamestnanec nevie, kde spáruje počítač s tlačiarňou.
Taktiež tu máme problém s učiteľmi informatiky.
Ak sa musíme učiť informatiku len v našom voľnom čase, dávame do toho navyše energiu a veľa času. Čakáme, že sa nám to vráti. Učiteľský plat určite nie je tá odmena, ktorá by lákala ľudí absolvovať tento proces, takže ITčkári si hľadajú inú prácu. Nemáme teda dobrých učiteľov informatiky (česť výnimkám) a ak toto ohodnotenie nezmeníme, ani ich mať nebudeme.
- Neprispievame spoločnosti tak, ako by sme mohli
Koľkí z nás už mohli byť podnikatelia, keby sme vedeli zrealizovať náš skvelý nápad? Takto nám len niečo skrsne v hlave, ale zahodíme to do zásuvky možno raz, keď budem vedieť, ako niečo také spraviť. Mám mnoho kamarátok, ktoré mi povedali o ich skvelých nápadoch… „len keby sa tým technológiám trochu rozumeli”… Ak by sa kládol väčší dôraz na informatiku v škole, možno by sme si konečne uvedomili jej hodnotu a že to nie je ríša divov, ktorá by sa nedala preskúmať. Mohli by sme v nej nájsť cestu, ako posunúť náš svet smerom, ktorým chceme.
- Nedostatok žien v IT
A sme pri probléme, ktorý Aj ty v IT primárne rieši. Ako? Zoznámením žien s IT svetom. To dokáže skvelo prelomiť tú zvláštnu nálepku v hlave, že IT je len pre mužov. Je dôležité ukázať aj nežnému pohlaviu, že môžu byť „drsnými hackerkami”. Keďže informatika v škole je braná len ako nejaký postranný predmet, učitelia zadajú študentkám úlohu vo Worde, nech majú nejakú známku a ani jedna strana sa už nezaujíma o viac.
Aj keď niektoré školy „kašlú“ na informatiku, na predmet, ktorý potrebujeme k životu, urobme pre to niečo aspoň my, študenti. Ukážme na hodinách informatiky náš záujem a začnime pomaly niečo meniť.