Zo sondáže, ktorú sme uskutočnili v júli 2024 na vzorke 199 dievčat z celého Slovenska vyplýva, že že dievčatá už toľko nepochybujú o tom, či ženy do IT patria. V tom, či sa o technológie začnú zaujímať však zohrávajú stále veľkú úlohu učiteľky a učitelia, pričom stredoškoláčky by najviac zo všetkého privítali mentoring, poradentstvo a prípravu na budúce povolanie.
Dlhodobé kurzy majú najradšej
Do dotazníkového pýtania sa zapojilo 143 dievčat, ktoré už mali s nami ako organizáciou skúsenosť a 56 bez predchádzajúcej skúsenosti. Pri odpovediach využívali škálu 1 – 7 (kde 1 reprezentovala nesúhlasiace stanovisko a 7 absolútny súhlas) a otvorené otázky.
Z odpovedí sme sa dozvedeli, že stredoškolská veková skupina uprednostňuje dlhodobé ucelené kurzy pred jednorazovými workshopmi a má chuť ísť do hĺbky témy. To či je forma v online podobe alebo naživo nehrá až takú rolu. Ohľadom pravidelnosti by sa stredoškoláčky rady stretávali k téme raz za týždeň.
Ako veľký benefit vnímajú, že mnohé naše kurzy sú certifikované a uznané Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky a pomáhajú im tak pri získavaní štipendií na vysokých školách.
Pracujú na sebe, učia sa aj samy
Pri zdokonaľovaní svojich digitálnych zručností siahajú najčastejšie po videonávodoch, stále však pre ne z pohľadu vplyvu zostávajú na popredných priečkach učiteľky a učitelia, ktorí dokážu významnou mierou ovplyvniť ich rozhodnutie o kariérnom smerovaní. Pokiaľ sa dievčatám nedostáva dostatok informácií, experimentujú s technológiami formou pokusu a omylu a učia sa doma samé. Oceňujú aj prístupnosť organizácií ako sme my, ktoré im bezplatne ponúkajú vzdelávanie v tejto oblasti.
Keďže digitálne zručnosti nie sú dôležité iba pre dievčatá, ktoré sa chcú ďalej venovať štúdiu a práci v IT, opýtali sme sa ich, či vedia aké digitálne zručnosti budú potrebovať pre svoje budúce povolanie, nech je akékoľvek. Z tých, ktoré už mali skúsenosť s Aj Ty v IT, či už formou workshopov, Coding Clubs, Girl’s Day a podobne, až 53 % uvádza, že predpokladá, že vie odhadnúť potreby svojej profesie. Dievčatá, ktoré nemali možnosť sa s nami zatiaľ vzdelávať či diskutovať, vykazujú len 37,5 % percent uvedomenia.
Až 89 % všetkých opýtaných by však uvítalo mentoring, poradenstvo a následne IT kurzy, ktoré by ich pripravili na budúce povolanie.
Prijali by viac praxe
K štúdiu IT by ich viac motivovalo, keby vzdelávanie bolo viac prepojené s reálnou praxou a keby dostali možnosť zorientovať sa v jednotlivých IT pozíciách, čo znamenajú a aká je náplň práce. Ako motivujúce uvádzajú aj finančné ohodnotenie a možnosť navštíviť reálne firmy (37 %), ktorú im Aj Ty v IT umožňuje každoročne formou celoslovenskej akcie Girl’s Day.
Naše vzdelávanie má zmysel
Potešilo nás vidieť výsledky sondáže aj z pohľadu motivácie dievčat k štúdiu IT. Až 29 % dievčat, ktoré s nami zažili aspoň jednorázový workshop, by rado pokračovalo v štúdiu IT na vysokej škole (na rozdiel od 9 % tých, ktoré s nami nemali skúsenosť). Veľmi nás prekvapilo, že až takmer polovica dievčat, ktoré s nami nemali skúsenosť, robí iba najnutnejšie veci, ktoré sa vyžadujú v škole, na rozdiel od tých, ktoré skúsenosť s nami mali. Tie tiež priznali, že vnímajú možnosti, ktoré IT ponúka a chcú sa ho učiť využívať naplno.
Výrazné rozdiely boli aj vo vnímaní seba ako pasívnej alebo aktívnej užívateľky technológií. (Graf č. 1)
Graf č.1
Jedny z najdôležitejších otázok pre nás boli témy, ktorým by sa dievčatá chceli venovať. Zo všetkého najviac by sa radi vzdelávali v Canve a Photoshope, v tvorbe na sociálne siete, ale zaujíma ich aj projektový manažment či programovacie jazyky.
Dievčatá reagujú výrazne aj na nové technológie a dominuje u nich záujem o AI, ale aj s tým spojená IT bezpečnosť a práca s virtuálnou realitou.
Sme vďačné všetkým dievčatám, ktoré sa zapojili do tohto prieskumu. Výsledky našej sondáže premietame už do nášho jesenného plánu aktivít pre ne. Viac informácií o aktivitách pre ne nájdete na: Podujatia pre stredoškoláčky