Vyhľadať
Close this search box.
je it atraktivne u mladych dievcat

Je IT atraktívne u mladých dievčat?

Chcel som to zistiť tým, že som viedol workshopy o vývoji webu na stredných školách. A snáď sa mi IT pre nich podarilo ešte viac zatraktívniť.

Chcel som to zistiť tým, že som viedol workshopy o vývoji webu na stredných školách. A snáď sa mi IT pre nich podarilo ešte viac zatraktívniť.

Tento článok je prekladom anglického originálu.

 

Žiadna nuda, zvedavosť a pozornosť

Workshop pre dievčatá znamená niečo extra oproti bežnému vyučovaniu a preto, keď vojdete do triedy, sú zvedavé. Sú pozorné. Je to pre nich niečo nové. Zmena oproti bežným hodinám. Zdá sa, že sú za to vďačné. A aj napriek tomu, že to môžu brať ako voľnú hodinu, niečo sa naučia, čiže má to svoj zmysel.

Zaujal som ich pozornosť a dokonca sa samy medzi sebou upozorňovali, keď robili hluk. A to si sám pamätám z čias strednej školy, aké ťažké bolo byť ticho na hodinách a nevyrušovať.

Aj učenie môže byť pecka

Keď puberťáčkam poviete, že technické znalosti sú potrebné vo všetkých odvetviach a dokonca budú stále len potrebnejšie, najprv sú prekvapené. Ešte to nevidia a asi im to zatiaľ nikto takto nepovedal. No zdá sa, že to odo mňa pochopili. Spätná väzba, ktorú vyplnili, ukázala, že väčšina z nich v skutočnosti chce získať nejaké technické znalosti.

 

CC

Veľa dievčat sa vyjadrilo, že sa im páčia kreatívne aktivity na hodinách informatiky, ako napríklad úprava obrázkov či videa, vývoj webov alebo programovanie (aj keď nie všetky sa stretli s programovaním). Len mi to potvrdilo to, čo ja vidím ako výhodu IT. Môžete robiť kreatívnu činnosť, riešiť zaujímavé problémy a vidieť výsledky svojej práce.

Workshopy, ktoré som mohol zrealizovať vďaka pomoci od Aj ty v IT, trvali hodinu a pol, z toho 45 minút sme sa venovali webovému vývoju. Keďže to bola kreatívna aktivita, formuláre so spätnou väzbou hovoria, že sa im to páčilo a chcú sa z toho naučiť viac. Teším sa, že workshopy mali zmysel.

Workshopom sa to len začína

Samozrejme, je nemožné naučiť sa vyvíjať weby za 45 minút, a preto je potrebné, aby v tom pokračovali samy doma. Preto som im odporučil, aby dokončili tutoriály, ktoré sme začali. Poslal som im po workshopoch email, v ktorom som zhrnul, čo sme sa naučili a aké ďalšie kroky by mali alebo mohli podniknúť. Dostal som nejaké odpovede, tak uvidíme, koľko z nich v tom bude ďalej pokračovať.

Na hodinách informatiky chýba progres

Úplne najdôležitejšie zistenie po mojich workshopoch je, že potrebujeme lepšie vzdelávanie učiteľov. Lebo učitelia sú tí, ktorí určujú, či žiak o predmet má záujem alebo nie. Ak žiaci majú nudné hodiny, kde sa učia, ako používať Microsoft Word, potom sa niet čo čudovať, že nemajú záujem o štúdium informatiky. A vôbec to nemusí byť len vina učiteľa. Je to vina celého systému.

Učitelia majú čo robiť, aby išli podľa plánu, opravili písomky a pod. a, samozrejme, nie všetci sú počítačoví nadšenci. A tak nebudú sledovať najnovšie technologické trendy a učiť sa novinky v informatike. Nebudú tráviť voľný čas tým, že sa budú učiť nové technológie, tak ako my, praví vývojári. Avšak mal by existovať spôsob, ako by sa to mohli naučiť ako súčasť ich každodennej práce. Bez veľkej námahy. Lebo potrebujeme, aby aj tí učitelia s minimálnym záujmom učili najnovšie trendy. A sám som sa stretol s tým, že oni chcú učiť najnovšie zaujímavé veci, len nevedia, čo sa majú naučiť a kde sa to majú naučiť.

IT je cool

IT je in. IT je atraktívne pre dievčatá. IT je atraktívne pre žiakov. A mali by sme to využiť. Nechajme ich učiť sa to, čo ich baví. Bola by naozaj škoda premárniť to. Mne osobne sa podaril malý úspech, no tým to ešte nekončí.