Vyhľadať
Close this search box.

Ženy v IT

Eva vyštudovala odbor matematika – management a po prvotnom vyskúšaní šťastia na pozícii vo finančnom sektore sa napokon dostala do sveta IT ako SAP Support. So SAP-om si doposiaľ prešla rôznymi pozíciami – cez Regional IT Support, Global Application Owner až po súčasnú pozíciu IT ERP Transformation Manager.

Spomínaš si ešte, čo Ťa priviedlo k IT? Mala si v tom jasno od malička?

Vôbec to pre mňa nebolo jednoznačné. Môj ocino však patril medzi prvých IT-čkárov na Slovensku ešte v časoch, keď jeden počítač zaberal celú miestnosť a používali sa dierne štítky. Pamätám si, že toto vôbec nebola oblasť, ktorá by ma vtedy lákala. Dokonca som sa s takýmto hučiacim počítačom ako dieťa bála ostať sama v miestnosti.

Bol pri tvojich začiatkoch v IT niekto, kto Ťa inšpiroval, kto bol Tvojím vzorom? 

Určite môj brat. Jeho začiatky boli špeciálne ťažké – k všetkému, čo na počítači robil, si musel sám vyhľadávať dokumentáciu a ešte ju aj prekladať do slovenčiny. Vtedy u nás často znela veta “Nájdi si to v slovníku.”

Prečo práve táto oblasť, ktorej sa venuješ?

Môj manžel si za toto zo mňa robí srandu, ale ja ten SAP jednoducho milujem. Počas výšky nás jeden prednášajúci zobral na návštevu do SAP Slovensko a tam to začalo. Vyhovuje mi, že je systém logicky veľmi štruktúrovaný, a kopíruje biznis procesy vo firmách. Človek sa veľa naučí o tom, ako firma funguje, alebo naopak, dá sa stavať na vedomostiach o procesoch a zaujímať sa o nastavenia a možnosti systému.

Ako vyzerá Tvoj bežný pracovný deň? 

Vzhľadom na to, že väčšina nášho tímu je buď v USA alebo v Indii, začínam najprv mailami, aby som zistila, čo sa počas uplynulého večera alebo skorého rána udialo. Moja súčasná rola je hlavne o komunikácii medzi rôznymi biznis a IT ľuďmi. Snažím sa pomôcť obom stranám porozumieť si navzájom, pretože medzi biznis a IT jazykom sú predsa len veľké rozdiely. Veľkú časť dňa zvyknem tráviť na meetingoch, kde rozoberáme naše firemné procesy. Na základe toho optimalizujeme buď systém, alebo samotný proces, aby sme čo najlepšie dokázali naplniť požiadavky našich zákazníkov alebo našich zamestnancov, ktorí systém používajú.

Na ktorý svoj úspech si najviac pyšná?

Vo svojom čase bol každý ten „naj“. Ale keď sa na to pozerám takto spätne, najviac som sa poučila z neúspechov – tých by sa tiež zopár našlo. Mala som a mám však veľké šťastie na kolegov, ktorí sú ochotní pomôcť a často sa počiatočný problém vyrieši tým, že sa spojí viac odborníkov dokopy.

Musela si alebo musíš ako žena v IT čeliť nejakým ťažkostiam či predsudkom? Máš nejaký recept na ich prekonávanie?

Určite áno, špeciálne v minulosti nebolo veľkým zvykom vidieť ženy v IT. Ale mne to osobne nikdy nevadilo. Skôr mi to zjedušilo život, lebo som sa nebála pýtať a nikomu nevadilo, keď mohol danú vec pomôcť vysvetliť (vtedy ešte) mladej babe. Ako v každej inej oblasti, aj v IT je dôvera a podpora od zákazníkov či kolegov postavená na činoch a vzájomne fungujúcich vzťahoch, no a tie si treba vybudovať.

V čom práca v IT sektore vyhovuje tebe konkrétne? Aké benefity ti ponúka tento sektor?

Tých dôvodov je asi viac. IT je veľmi dynamická oblasť a človek sa učí stále niečo nové. Dnes sa počítače využívajú pri každej činnosti vo firme, takže sa dá vďaka systémom dobre spoznať aj firma a aj kolegovia. Tiež aj flexibilný pracovný čas či možnosť práce z domu – popri rodinných povinnostiach či športe sú to super benefity. Ja mám navyše ešte jeden benefit doma. Tým, že aj môj manžel pracuje v IT, tak mám odborníka po ruke, špeciálne na IT otázky mimo SAPu.

Čím je podľa teba dôležitá účasť ženy v IT tímoch?

Okrem IT vedomostí sú to hlavne soft skills. Stáva sa mi na meetingoch, že sa dve strany nevedia dohodnúť len preto, lebo nikto nechce ustúpiť. V takýchto situáciách vedia ženy lepšie vyhodnotiť a preformulovať danú tému na neutrálnu, aby sa našlo riešenie, a zároveň všetky strany odišli spokojné. Tiež si myslím, že ženy sú skvelé na Support pozíciách. Tie bývajú náročné, pretože sa tam riešia iba problémy – nikto nevytvorí ticket s poďakovaním za dobre fungujúci systém. Ženy vedia dobre komunikovať s daným užívateľom a pochopiť urgenciu daného problému. Často majú ženy aj menšie problémy položiť otázky na meetingoch – a tieto otázky vedia veľmi posunúť diskusiu a zrýchliť riešenie daného problému. A v neposlednom rade aj stmeľujú IT tímy.

Čo by sme podľa teba mali robiť, aby dievčatá nestrácali záujem o IT?

Podľa mňa je dôležité vysvetliť, že IT nie je len programovanie, inštalovanie systémov alebo zapájanie káblov. Veď ja sama som naposledy naprogramovala niečo ešte na výške, no aj to asi nefungovalo úplne tak, ako sme mali v zadaní. IT je aj o designovaní a nastavovaní sytémov, ich správe a podpore. A v neposlednom rade o komunikácii s ľuďmi a porozumení firemným procesom, aby sa systémy naďalej vylepšovali.

Dobré je nájsť si aj mentora/mentorku, s ktorým sa dajú konzultovať rôzne otázky. V tomto vidím práve prínos Aj Ty v IT – umožňuje budovať takéto vzťahy.

Čo by si odkázala dievčatám či ženám, ktoré uvažujú o štúdiu a práci v IT, no stále pochybujú?

Na toto existuje dobrá veta: “Neskúsiš, nevieš.”

Odporučila by som porozprávať sa s kamarátkami a kamarátmi z IT prostredia alebo skúsiť stáž vo firme. Napríklad u nás v JCI sme mali na IT oddelení pár mesiacov projekt, kde bolo úlohou zdokumentovanie interných systémov. Podarilo sa nám vytvoriť výborný tím – mali sme dvoch chlapcov a jedno dievča, pričom každý z nich mal inú kombináciu vedomostí IT a biznis procesov. Výborne sa navzájom dopĺňali a pomáhali si, spoločne prišli s nápadom, ako celý projekt viesť, kde dané dáta ukladať a aj ako jednoducho filtrovať a reportovať. Myslím si, že to bola skvelá skúsenosť pre nich samotných a, samozrejme, veľká pomoc nášmu tímu. Aj v tomto momente máme v JCI otvorenú IT pozíciu pre študenta na čiastočný úväzok. Tentokrát je to pre zmenu technickejšia rola.

Držím place všetkým dievčatám a ženám v hľadaní tej oblasti IT, kde sa budú cítiť ako doma!