Vo voľnom čase sa realizuje v Nexterii (leadership program), vo svojej firme Benly zároveň vytvára udržateľnejší, dostupnejší a efektívnejší spôsob výmeny vizitiek a kontaktov. Popri svojich školských i pracovných povinnostiach si našla však čas aj na rozhovor s nami.
Pamätáš si na svoju prvú skúsenosť s IT? Koľko si mala vtedy rokov? Kto ti IT vlastne ukázal?
Moja prvá skúsenosť s IT siaha do môjho detstva, keď som mala približne štyri roky. Môj ujo priniesol z Veľkej Británie môjmu staršiemu bratovi PlayStation 1, na ktorom sme spolu hrávali Crasha Bandicoota. Už vtedy som vedela, že hry budú moje nové hobby. Neskôr ma k IT priviedla riaditeľka na základnej škole, keď mi odporučila program Aj Ty v IT a súťaž Scratch Match + workshopy, ktoré Aj Ty v IT organizovalo pre dievčatá. Pozrela som si ich webstránku a hneď som sa aj na jeden prihlásila!
Čo ťa motivovalo vstávať skoro ráno, aby si sa mohla zúčastniť na Scratchatone? Kedy si to vlastne vstávala a ako dlho ti trvala cesta?
Motivovalo ma, že sme sa v škole ešte ani neučili programovanie, a ja som chcela byť tá, ktorá už bude vedieť aspoň základy. Rovnako ma motivovalo aj to, že to bolo prvýkrát, čo som mala cestovať do Bratislavy, keďže bývam v Novákoch, čo sú tri hodiny vlakom. Celú cestu som si organizovala sama – od nájdenia informácií, cez prihlásenie až po naplánovanie cesty. Mamine som len oznámila, že ideme do Bratislavy. Podporila ma, vzala si voľno v práci a vyrazili sme. Vstávali sme o pol štvrtej ráno, aby sme prišli do Bratislavy načas.
Pamätáš sa na svoj prvý reálny projekt v Scratchi? O čom bol? Čo si sa pri ňom naučila?
Po workshope od Aj Ty v IT som sa začala viac venovať Scratchu, keď som sa prvýkrát prihlásila na súťaž Scratch Match. Moje prvé projekty boli:
Zvieracia farma – Bola to jednoduchá animácia s farmárskou tematikou a príbehom kuriatka, ktoré sa stratilo. Pomocou malých úloh sa ho rodina snažila zachrániť . Vtedy to bolo pre mňa veľmi náročné a zabralo mi to celé týždne práce. Dnes by som to spravila za pár minút. V tomto projekte som sa naučila jednoduché cykly, if a else, zvuky a textové polia. Keď prišli výsledky, nedostala som sa ani do TOP 3. Dosť ma to zamrzelo, a dokonca som premýšľala, že s tým skončím. Prišiel však ďalší ročník Scratch Matchu, ale taktiež prišiel aj COVID a ja som doma nemala čo robiť. Rozhodla som sa, že to skúsim znovu, hoci som nečakala, že by som to mohla vyhrať. Len som si to chcela skúsiť a pracovala som na tom vždy, keď som mala voľno.
Deň bez Koronavírusu – Vytvorila som simuláciu nášho každodenného života. Urobila som interaktívny príbeh, kde ste rozhodovali, ako prežijete celý deň (RPG). Obsahovalo to rôzne úrovne, napríklad čo si zobrať do kabelky, aby ste sa ochránili pred koronavírusom, cesta do obchodu, posilňovňa alebo cesta do bytu. V tomto projekte som sa naučila tvoriť vlastný dizajn, používať premenné a matematické funkcie. To, čo som sa naučila na tomto projekte, tvorí dodnes podstatnú časť môjho programovania v jazykoch C++ a C#. S týmto projektom som obsadila 2. miesto a veľmi ma to motivovalo, aby som sa programovaniu a dizajnu začala viac venovať.
Kedy si prišla s nápadom začať podnikať? Ako vyzerali tvoje podnikateľské začiatky?
Keď som mala 16 rokov, na Facebooku mi vyskočila ponuka Erasmu v Luxembursku. Prihlásila som sa a vybrali ma. Sama som si kúpila letenky a zbalila si veci. Aj keď som sa vnútorne bála, som rada, že som do toho rizika išla. Mala som príležitosť stráviť tri týždne s ľuďmi z celého sveta, ktorí mali skúsenosti s IT a podnikaním.
Ako výstup Erasmu sme mali pripraviť MVP (minimálna verzia produktu) riešenia environmentálneho problému, kde sme sa naučili aj podnikať. To, čo som sa naučila v Luxemburgu, som priniesla na Slovensko a pritiahla som do tohto mindsetu aj mojich spolužiakov. Nápad podnikať vznikol pred 2 rokmi na konferencii o 3D tlači v Prahe, kde za mojím učiteľom prišiel podnikateľ a pýtal sa, či nemá vizitku. Učiteľ mu odpovedal, že vizitky nepoužíva, lebo ich ľudia zvyknú stratiť, a začal mu diktovať kontakt, čo trvalo asi desať minút, lebo ho musel opravovať. Navrhla som mu teda, že mu vytvorím niečo unikátne. Použila som obyčajnú bielu RFID kartu, akú používajú pri vstupných bránach. Načítala som do nej základné kontaktné údaje o učiteľovi a polepila ju nálepkou. Vyzeralo to naozaj otrasne.
Neskôr sme začali používať UV tlač a vytvárať vlastné dizajny s portrétmi. Po prvých prototypoch a validácii sme si založili firmu Benly, s čím nám pomohol aj náš investor. S týmto projektom sme sa prihlásili aj na rôzne súťaže ako je SOČ alebo Technická olympiáda kde sme povyhrávali čo sa len dalo. Podobným spôsobom sme sa dostali aj do Alpha programu na konferencii Web Summit v Lisabone, kde nás vybrali ako najmladších účastníkov.
Ako sa ti darí skĺbiť školu, prácu pre svoj startup a zároveň pracovať na nových projektoch?
JE TO NÁROČNÉ. Ráno škola, poobede Nexteria (leadership program) a večer startup. Aj ked to na prvý pohľad u mňa tak nevyzerá, ale školu mám na prvom mieste, nakoľko dokončiť slušne strednú školu by mal každý. Aj keď mám vybookovaný kalendár už mesiac dopredu, ktorý je plný aktivít, snažím sa nájsť si čas aj na oddych, aby nedošlo k vyhoreniu.
Aké zručnosti by si si chcela v najbližšej dobe zdokonaliť a prečo?
Určite sa chcem zlepšiť v komunikačných zručnostiach, keďže na nich často všetko stojí aj padá. Aj keď som extrovert, cítim, že mám ešte rezervy v osobnej aj online komunikácii.
Z technického hľadiska sa chcem zdokonaliť v dizajnovaní a projektovom riadení a získať viac znalostí v oblasti AI. Totižto v blízkej budúcnosti je šanca, že časť ľudského kapitálu nahradí AI, ktorá je lacnejšia a rýchlejšia. Je dôležité sa v tejto oblasti vzdelávať a výhodu bude mať ten, kto AI dokáže používať.
Aké tooly a programy pravidelne používaš v práci? Máš nejaké obľúbené?
Používam mnoho nástrojov, a ako ja, tak aj celý tím sa snažíme agilne prispôsobovať novinkám, takže často prechádzame z jedného programu na druhý.
Momentálne pracujem s týmito:
- strihanie videa – CapCut (veľmi podceňovaný program),
- osobné plánovanie – Google Kalendár, Notion,
- komunikácia – Slack, Discord,
- môj obľúbený tool – ChatGPT,
- projektové plánovanie – Asana/Trello,
- dizajnovanie – Figma, Canva,
- web – Visual Studio, WordPress, Lyssna…
Čo by si odkázala dievčatám, ktoré by chceli vstúpiť do sveta technológií, ale nevedia, kde začať?
Vždy, keď sa ma niekto pýta túto otázku, odkážem ich na Aj Ty v IT, pretože tam som začínala aj ja. Ak sú ešte na základnej škole, odporúčam počítačový alebo informačný krúžok, kde ich učiteľ môže podporiť a nasmerovať na IT cestu. Ak sú už na strednej škole, odporúčam platformu Growni, kde nájdu množstvo IT workshopov alebo mentorov z praxe, a tiež stáže, ktoré ich môžu motivovať a posunúť v IT sfére. Pre mňa je neskutočne zaujímavý projekt, ktorý čoskoro vznikne – Digitálna Strelka. Rieši presne túto problematiku. Na základe testu by mal ukázať, akým IT smerom sa vydať. Úplne úžasné!