Vyhľadať
Close this search box.
sona-pochybova-blok-liderka-5

Ako sa rodí líderka v IT: príbeh rastu od vývojárky po manažérku

Soňa Pochybová patrí medzi ženy, ktoré ukazujú, že z lídra nerobí človeka titul, ale skúsenosti, spätná väzba a odvaha učiť sa a rásť.

Keď sme pred tromi rokmi prvýkrát viedli rozhovor so Soňou Pochybovou, bola jednou z prvých inšpiratívnych žien v našej sérii komunitných rozhovorov. Dnes sa k nej vraciame, tentoraz už ako k líderke vo svete technológií, ktorá prešla od výskumu v oblasti experimentálnej fyziky cez prácu v slovenskej banke až po technologické giganty ako Microsoft. Aktuálne pôsobí vo funkcii manažérky softvérového inžinierstva v medzinárodnej technologickej firme. Vedie tím a venuje sa technologickému vedeniu.

 

Kedy ste si uvedomili, že vás to ťahá k vedeniu tímov?

Myslím, že moje manažérske sklony sa začali objavovať už relatívne skoro po tom, ako som začala pôsobiť v IT. Vždy ma bavilo koordinovať prácu a podieľať sa na plánovaní, vedieť, aké problémy majú jednotliví členovia tímu a ako im pomôcť. Rada som viedla ľudí a pomáhala im riešiť ich výzvy. A pred takmer dvoma rokmi sa to konečne stalo oficiálne – stala som sa manažérkou. Samozrejme, časť manažérskych úloh som už dlhodobo vykonávala na rôznych projektoch, na ktorých som sa zúčastnila.

 

Keď ste prešli na manažérsku pozíciu, čo vás najviac zaskočilo či prekvapilo?

Zrazu som si uvedomila, že musím oveľa lepšie hospodáriť so svojím časom, aby som bola produktívna. Nesmiem sa stať len pasívnym účastníkom mítingov, ale musím zabezpečiť, aby mali zmysel a smerovali k výsledkom. Veľa rozhovorov, ktoré s ľuďmi vediem, musím byť schopná správne pretaviť do plánov a strategického smerovania tímu. Takisto ich komunikujem s kolegami z iných tímov. Manažér sa musí na problémy pozerať úplne inak ako individuálny inžinier, ktorý má jasne vyhradenú technickú úlohu. Na líderskej pozícii lepšie vidíte komunikáciu so zákazníkmi, priority spoločnosti a formované stratégie. A vašou úlohou je tieto informácie preniesť na inžinierov tak, aby pochopili, prečo sa veci dejú tak, ako sa dejú.

 

Viedol vás niekedy konkrétny plán či vízia, ktorou ste sa riadili? Alebo ste si cestu tvorili za pochodu?

Kým som nezačala pracovať v Microsofte, bolo to viac-menej za pochodu. Prichádzala som do firiem, robila inžiniersku prácu a postupne som neoficiálne prevzala vedenie tímu, pretože ma to bavilo. Po nástupe do Microsoftu som však spoznala, že veľké korporácie majú väčšinou veľmi dobré plány. Manažérov učia, ako rozvíjať talent a potenciál, viesť kariérne rozhovory. Predtým mi to vo firmách chýbalo. V Microsofte je normálne, že manažér má povinnosť viesť rozhovory so svojimi ľuďmi o ich cieľoch, pomôcť im nájsť kariérny postup, identifikovať silné a slabé stránky, rozvíjať ich potenciál a podľa toho organizovať prácu. Keď sú ľudia spokojní, robia svoju prácu dobre a s nadšením.

 

Čo konkrétne vám najviac pomohlo rásť, či už ako inžinierke, alebo ako líderke?

Motivuje ma orientácia na riešenie problémov. Keď vidím problém, chcem ho vyriešiť. Nemám rada, keď niečo stagnuje. Rada sa učím nové technológie a pracujem s ľuďmi. Psychológia ma tiež veľmi zaujíma, čo je pre manažérku veľkou výhodou. Dôležité je uvedomiť si, čo nás baví a v čom sme silní, a na tom stavať.

 

Ak niekto cíti, že má na viac – ako spraviť prvý krok k líderskej role?

Keď to zistíte, začnite to riešiť. Zmeňte svoj zámer a porozprávajte sa so svojím manažérom či manažérkou o tom, že by ste chceli skúsiť niečo nové. Vo väčších firmách sa často dá dohodnúť, že na určitý čas pôjdete do iného tímu. Ak to nie je možné, nebojte sa ísť inam.

 

Naučili ste sa v pozícii líderky o sebe niečo nové?

Práca s ľuďmi je vždy výzva, pretože každý reaguje inak. Myslela som si, že som pokojná a nerobím stresy, ale spätná väzba mi ukázala, že niekedy to nie je pravda. Ďakujem tým, ktorí mi to povedali, lebo odvtedy si dávam pozor, aby som niečo netlačila zbytočne. Myslela som si tiež, že som úprimná – ako inžinierka som hovorila otvorene. Ako líderka však musím niekedy premýšľať aj dva týždne, ako podať nepríjemnú správu, aby nevznikol konflikt.

 

Dá sa z takých situácií vykorčuľovať diplomaticky?

Nedá, je to o kompromisoch. Musíte nájsť spôsob, ako problém vyriešiť a zároveň predísť emocionálnemu konfliktu. Hovoríte to, čo treba, ale konštruktívne, aby ľudia nebrali veci osobne a nevznikla zbytočná kríza.

 

Ocitnete sa občas ako manažérka v bludnom kruhu, keď sa práca nedá „vypnúť“?  

Aj keď vypnete počítač, stále vám v hlave bežia veci, čo treba urobiť – čo povedať na zajtrajšom standupe, aký bug vyriešiť, s kým sa rozprávať. Máte nekonečný zoznam úloh. Niekedy musíte zrušiť osobnú schôdzku, aby ste stihli byť na dôležitom stretnutí, kde treba byť osobne, aby vás naozaj počuli.

 

Aká je vaša najdôležitejšia rada pre ženy v IT, ktoré cítia, že je čas prevziať viac zodpovednosti?

Odporúčam, aby sa nebáli. Najprv si to vyskúšajte – dohodnite sa so svojím manažérom, že prevezmete zodpovednosť za koordináciu nejakej funkcionality alebo projektu. Skúste to ešte predtým, než pôjdete na pohovor na manažérsku pozíciu. Je dôležité zistiť, či vás takáto zodpovednosť napĺňa – a ak áno, ísť jej naproti.